60. KRUUNU

YLEISÖÄÄNESTYKSEN VOITTAJA

Tekijät: Simon Schumacher, Benjamin Aspelin, Simon Schneider
 
Avustajat: Pieta Kupiainen, Sara Olkinuora, Barbara Schickermüller
Facebook
Twitter
LinkedIn
Google+

9 kommenttia artikkeliin “60. KRUUNU

  1. Rakennus on massoittelultaan ja ulkoiselta ilmeeltään hyvä ja paikkaansa sopiva, mutta toiminnot on toteutettu kehnosti ja alue/vihersuunnittelu puuttuu suunnitelmasta tyystin. Museokierto pitäisi järjestää selkeämmin ilman pussinperiä. Varastotilaa näyttäisi uupuvan vaaditusta 1000m2 verran? Ja suuri osa varastotilasta nyt avointa varastoa, joka vaikuttaisi varastotoimintojen kannalta hankalalta. Onko trukkiliikennettä huomioitu? Ajoneuvoluiska lastaustilaan ei taida mennä ihan määräysten mukaisesti. Todellisuudessa vaaditaan melkeinpä tuplat lisää luiskan pituuteen kun joudutaan laskeutumaan 4,5m? Raskaiden esineiden lastaus/purku on ongelmallista tasaisella lattialla. IV-konehuoneita voisi sijoittaa hajautetusti tai keskemmälle massaa yhden rakennuksen päätyyn sijoitetun 440m2 tilan sijaan. Yhteys satakunnan museoon ei toimi. Rakennusten korkomaailmat eivät kohtaa ja esim. 3m korkoeroa ei voida toteuttaa 7 askelmalla. Olevaan museoon olisi syytä olla myös esteetön yhteys. Nykyisen Satakunnan museon käsittelystä olisi kaivannut muutenkin konkreettisempaa infoa ja vaikuttaa siltä, että tämänhetkisessä suunnitelmassa arvokasta rakennusta on käsitelty ikäänkuin ”pakollisena pahana”. Historialliseen Hotelli Otavaan on tuskin mahdollista sijoittaa arkistotiloja, joissa on kovat paloturvallisuusvaatimukset. Lähes kaikki mainitsemani asiat on kuitenkin mahdollista jatkosuunnittelussa jotenkuten korjata, mutta mihin 1000m2 varastotilaa sijoitettaan?

  2. Kierrätetyn pullolasin käyttö julkisivussa luo nerokkaan jatkumon alueen olutpanimohistorialle ja muodostaa siten kaupunkilaisille merkityksellistä ympäristöä. Työ myös kunnioittaa ympäröivän Kivi-Porin arvomiljöötä sopeutumalla olemassaolevaan korttelirakenteeseen ja tarjoten etenkin Nortamonpuiston puolella uusia näkymiä Raatihuoneenpuistoon ja Junneliuksen palatsille pyöreiden ikkunoiden kautta, joissa on aistittavissa yhteys Porin merenkulku- ja jokiliikenneperinteeseen. Nortamonpuiston osalta työ lisäksi parantaa Satakunnan museon saavutettavuutta ja luo uudenlaista viihtyisää oleskelutilaa. Jalankulkijan perspektiivin kunnioittaminen jatkuu Hallituskadulla, jossa suuret ikkunat museon tiloihin synnyttävät mielenkiintoa ja siten elävöittävät nykyisellään tympeää kadunvartta. Hallituskadulla työssä kehuttavaa on myös vinon kattolinjan yhteensointuvuus teatteritalon ja viereisten asuinrakennusten kattolinjoihin. Museon sisätilasuunnittelussa korostuu erinomaisesti valoisuus ja kokoelmien hyödynnettävyys. Kaiken kaikkiaan työ edistää museon kiinnostavuutta, kunnioittaa Porin historiaa ja muodostaa miellyttävää kaupunkitilaa kaupunkilaisille.

  3. Rakennus sopii erinomaisesti ympäristöön. Kokonaisuus on harkittu ja erityisesti pidän sisätilojen avaruudesta ja valoisuudesta. Elegantti työ.

  4. Vaikuttava kokonaisuus. Ilmaisee omaa persoonallisuuttaan, kunnioittaen samalla muu rakennettua ympäristöään. Mielenkiintoinen materiaalin käyttö houkuttelee sisätilojen tutkimiseen.

  5. Tämä ehdotus kunnioittaa Porin teollisuushistoriaa mm. Porin Puuvillan palaneen kutomon tyyppisin kattoikkunoin. Hyvä plaani museon muuttuviin tarpeisiin ja yhteys vanhaan museoon on hyvin linkittyvä.

  6. Pidän erityisesti Kruunun perinteisestä poikkeavasta katon kahtiajaosta, mitä tehostavat hyvin sijoitetut ikkunat. Erityisesti puistokuvan perusteella Kruunu sopii ympäristöönsä erinomaisesti, eikä näytä lainkaan laatikkomaiselta, miltä moni muu ehdotuksista. Kokonaisuudessaan oikein tyylikäs!

  7. Yhteys olevan Satakunnan museon ja Porin Aarteen välille on ratkaistu nojautuen vahvasti avoimen kokoelmavaraston hyödyntämiseen. Yhteyden hahmottaminen uudesta aulatilasta on erittäin vaikeaa ja orientoituvuus avoimissa varastotiloissa vaikuttaa haastavalta, etenkin esteettömyyden näkökulmasta hissiyhteyden sijaitessa erillään muusta kulusta. Avoimen varastotilan määrä suhteessa suljettuun varastotilaan vaikuttaa myös liioitellulta. Näyttää myös siltä, ettei tasoeroa kellarikerrokseen sijoittuvan avoimen kokoelmavaraston ja Satakunnan museon kellarikerroksen näyttelytilan väillä ole ratkaistu (kokoelmatilan lattia korossa +1.5, näyttelytila korossa +3.01). Museokierto on ehdotuksessa ratkaistu hieman hankalasti; Satakunnan museon vaihtuvien näyttelyiden tilasta muodostuu vaikea pussinperä, joka ei museokiertona jatku mihinkään vaan kävijä joutuu palaamaan samaa reittiä sinne mistä tulikin. Itse pidän myös hieman outona kehua piha-alueiden suunnittelusta, ottaen huomioon ettei suunnitelmassa tätä ole juurikaan oikeasti tehty. Monessa ehdotuksessa on kuitenkin huomattavasti seikkaperäisemmin esitetty ulkotilojen käsittelyitä esimerkiksi maantason pohjapiirustuksessa, kun taas Kruunussa ei juurikaan.

  8. Loistava kokonaisuus, mutta tykästyin erityisesti Kruunun ikkunoihin. Katon muotoilun avulla museoon tulviva luonnonvalo lisää mielestäni viihtyvyyttä ja tekee museotilasta elävän. Pidän myös siitä, että rakennuksen muut ikkunat on sijoitettu siten, että ympärillä olevat ”luonnon taideteokset” kuten joki ja puistot ovat ihasteltavissa ja näin ollen osa museoelämystä. Tällä tavalla museokävijä voi nauttia niin museon sisällä kuin ulkopuolellakin olevasta kauneudesta. Toivon, että Kruunu voittaa!

  9. Mielestäni paras kokonaisuus ehdokkaista. Kruunu on kiva yksityiskohta ja sopii nimenomaan Poriin. Sopii hyvin myös teatterin viereen. Kiva että on suunniteltu myös piha-aluetta.

Kommentit on suljettu.